بایگانی ماهانه ‌

مشکل کپی‌رایت در وبلاگ‌ها بیش از آن‌که حقوقی باشد، فرهنگی است

یکشنبه 1 جولای 2007

محمدصالح مفتاح نویسنده‌ی وبلاگ، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس نگاهی به وبلاگ‌های خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار داشت: « ما در همه‌ی سطوح در احترام به مالکیت فکری و معنوی دیگران بی‌توجهی کرده‌ایم و به راحتی ایده‌ها و افکار دیگران را به نام خود به مصرف می‌رسانیم؛ بنابراین در همه‌ی مواردی که مالکیتی معنوی وجود دارد، ممکن است این اتفاق رخ دهد.»

وی به مصادیق رعایت نشدن کپی‌رایت در وبلاگ‌ها اشاره کرد و گفت: « گاه استفاده از سوژه‌ی دیگری که هنوز مکتوب نشده است، می‌تواند مصداق عدم رعایت کپی‌رایت باشد. همچنین متن، عکس، صوت و ویدئو، و محتوای همه‌ی رسانه‌هایی که بر روی وب وجود دارند، می‌توانند موضوع حقوق معنوی باشند.»

این بلاگر درباره‌ی علت رعایت نشدن کپی‌رایت در وبلاگ‌ها، یادآور شد: « مشکل ما قانون نیست که برخی سعی می‌کنند با پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی آن را حل کنند. مشکل بیش از آن ‌که حقوقی باشد، فرهنگی است. ما در طول زندگی، تحصیلات و حتی در دانشگاه در این‌باره حرفی نمی‌شنویم. استادان نیز ممکن است آن را رعایت نکنند.»

وی افزود: «به لحاظ قانونی، قانون حمایت از حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان را از سال ۴۸ داشته‌ایم. اما اینکه چرا اجرا نشده، به این دلیل است که ما این نوع مالکیت را در سطوح مختلف به رسمیت نمی‌شناسیم ، ایده و فکر و نوشته‌ی دیگری را متعلق به او محسوب نمی‌کنیم تا برای آن ارزش قائل شویم.»

مفتاح با بیان اینکه بهترین راه‌حل برای مشکل فرهنگی، راه‌حل‌های فرهنگی است، گفت: « اولین راه‌حل برای مشکل کپی رایت، حقوقی و اجرای قانون به نظر می‌رسد اما این اولین و ساده‌ترین راه است و نباید در این میان از فرهنگ‌سازی نیز غافل شد.»

وی با تاکید بر وظیفه‌ی بلاگ‌سرویس‌ها در جلوگیری از نقض کپی‌رایت اظهار داشت: « بلاگ‌سرویس‌ها می‌توانند بخشی را برای گزارشات در نظر گیرند تا افرادی که قربانی عدم رعایت حقوق معنوی شده‌اند شکایت کنند. سرویس‌ها باید سعی کنند با تذکر، افراد را به رعایت حقوق دیگران دعوت کنند و در مرحله‌ی آخر از ارایه‌ی خدمات به این‌گونه افراد جلوگیری کنند.»

منبع: خبرگزاری ایسنا