بایگانی ماهانه ‌

ما با مافیای داخلی فیلترشکن مواجه هستیم

یکشنبه 16 سپتامبر 2018

معاون رسانه و فرهنگ سازی ستاد امر به معروف و نهی از منکر و فعال فضای مجازی اظهار داشت: فیلترشکن های پولی در مجموع می توانند ده ها میلیارد تومان گردش مالی داخلی داشته باشند.

برنامه “گفت و گوی اجتماعی” با موضوع بررسی فیلترینگ و فیلترشکن ها، با حضور محمدصالح مفتاح (معاون رسانه و فرهنگ سازی ستاد امر به معروف و نهی از منکر و فعال فضای مجازی) و دکتر حسن نجفی سولاری (مدرس دانشگاه و مشاور فضای مجازی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه محمدصالح مفتاح با اشاره به قوانین ایران در حوزه فضای مجازی، گفت: بسیاری از قوانین ایران در حوزه فیلترشکن ها و فضای مجازی خلا دارند.

وی افزود: قانون می تواند مرجعی درست برای ارائه راهکار و کنترل فضای مجازی باشد.

معاون رسانه و فرهنگ سازی ستاد امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: در حال حاضر انتشار و خرید و فروش فیلترشکن ها در ایران بر اساس یک تفسیر از قانون جرم محسوب می شود.

وی تاکید داشت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چند ماه پیش به صورت رسمی در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که توانایی برخورد با فیلترشکن ها را ندارد و نکته جالب اینجاست که نماینده سوال کننده از پاسخ وزیر قانع شد.

محمدصالح مفتاح با اشاره به این که ما با یک مافیای داخلی فیلترشکن مواجه هستیم، عنوان کرد: فیلترشکن های رایگان حتما تحت حمایت دولت ها یا سازمان ها فعالیت می کنند.

وی اضافه کرد: فیلترشکن های پولی در مجموع می توانند ده ها میلیارد تومان گردش مالی داخلی داشته باشند.

معاون رسانه و فرهنگ سازی ستاد امر به معروف و نهی از منکر و فعال فضای مجازی افزود: متاسفانه خرید و فروش فیلترشکن ها در ایران به راحتی از طریق سایت های ایرانی و معتبر انجام می شوند و مردم با کارت بانکی ایرانی این محصول را تهیه می کنند.

وی با بیان این که فعالیت بسیاری از فیلترشکن ها قابل ردگیری است، ادامه داد: بسیاری از فیلترشکن ها سال هاست که با حداکثر کیفیت و بدون اخلال می توانند خدمات متنوعی را در اختیار مردم قرار دهند.

محمدصالح مفتاح با اشاره به این که فیلترشکن ها آثار منفی بسیار زیادی دارند، تصریح کرد: در حال حاضر مردم و مسئولین به صراحت از آسیب های منفی استفاده از فیلترشکن ها در کشور مطلع هستند.

وی با اشاره به این که فیلترشکن ها هویت افراد در فضای مجازی را پنهان می کنند، عنوان کرد: افراد با استفاده از فیلترشکن می توانند جرم های مختلفی را مرتکب شوند و به راحتی پشت فیلترشکن ها پنهان شوند.

فعال فضای مجازی افزود: شورای عالی فضای مجازی باید با اهتمام به راهکارهای مختلف بتواند موضوع فیلترشکن و آسیب های ناشی از آن را در کشور کاهش دهد و الگوهای مناسبی را برای بهره برداری از اینترنت به مردم ارائه دهد.

وی تاکید داشت: متاسفانه حمکرانی ایران در حوزه فضای مجازی تحت یک نظریه واحد تنظیم و مدیریت نمی شود.

http://seda.ir/sh/?2205926