بایگانی ماهانه ‌

مردم برای فعالیت در NGOها احساس نیاز نمی‌کنند

دوشنبه 15 جولای 2013

محمدصالح مفتاحمحمد صالح مفتاح در رابطه با مشکلات فعالیت NGOها در کشور گفت: وقتی دولت در اکثر مسائل دست اندر کار اصلی است دیگر کسی تمایلی به فعالیتی خارج از این محدوده ندارد. البته دولت هم تمایلی برای درگیر کردن مردم در بسیاری امور ندارد.

محمد صالح مفتاح مدیر سایت تریبون مستضعفین در گفتگو با جبهه جهانی مستضعفین درباره مشکلات فعالیت NGOها در ایران گفت : “درکشور ما آنقدر نقش دولت برجسته است که نمی توان به راحتی نام NGO یا همان «سازمان مردم نهاد» را بر یک تشکل گذاشت. چون معمولا مردم کشور ما دولت را متکی بر نفت دیده اند هیچ گاه احساس نکرده اند که باید فعالیتی خارج از این چارچوب داشته باشند. البته دولت هم تمایلی برای درگیر کردن مردم در بسیاری امور ندارد. مثلا هیچ گاه دیده نشده که دولت برای تصویب یک لایحه یا طرح به پشتیبانی مردم نیازی داشته باشد در صورتی که در کشورهای دیگر این نیاز به وضوح دیده می شود.”

لزوم ارتباط و خدمات متقابل دولت و سازمان‌های مردم نهاد
مفتاح در خصوص ارتباط متقابل میان دولت مردان و فعالان سازمان‌های مردم نهاد در کشورهای دیگر افزود: “در کشورهایی که معنی NGO به درستی جا افتاده است چون مردم با پرداخت مالیات تا حدود زیادی هزینه‌های دولت را تأمین می‌کنند لذا خود را محق می دانند تا در اموری که دولت پیش رو دارد دخالت داشته باشند. دولت هم به پشتیبانی مردم در پیشبرد برنامه های خود نیاز دارد لذا این همکاری متقابل زمینه را برای فعالیت بیشتر NGO ها فراهم می کند.”

واسپاری آرمان‌ها توسط مردم به دولت بعد از پیروزی انقلاب
مدیر سایت تریبون مستضعفین همچنین در خصوص وضعیت NGO ها در سال های بعد از پیروزی انقلاب گفت: “در کشور ما چون حکومت دینی است بعد از انقلاب خیلی از آرمان های مردم توسط دولت محقق شده است. همین باعث شده تا مردم لازم ندادند که باید کاری انجام بدهند. مثلا در حوزه فلسطین وقتی مردم می دانند دولت حتما اقداماتی انجام می دهد دیگر خیالشان راحت است که مسوولیتی متوجه انها نیست.”

اگر سازمان تبلیغات اعلام راهپیمایی نکند، مردم اقدام نمی‌کنند
وی در ادامه خاطر نشان کرد: “البته منظور از دولت فقط قوه مجریه نیست. مثلا اگر سازمان تبلیغات اعلام راهپیمایی نکند مردم خودشان به خاطر اتفاقات مختلف راهپیمایی نمی کنند. بخشی از این اتفاق هم به این دلیل است که عادت مردم شده و تا به آنها نگوییم اقدامی انجام نمی دهند.”

بروکراسی در سیستم ثبت NGOها و عدم حمایت مالی آنها توسط مردم
محمد صالح مفتاح در ادامه به بخش دیگری از مشکلات سازمان های مردم نهاد در کشور اشاره کرد و افزود: “اولین مشکل بعد از بروکراسی های ثبت NGO، مسائل مالی است. چون مردم دولت را برای تحقق اهداف آرمانی موظف می دانند برای همین خیلی کم پیش می آید حاضر باشند از جیب خوشان هزینه کنند ولی در کشورهای دیگر اینطور نیست.

نگاه دولتی به دیپلماسی عمومی و نگاه امنیتی به حوزه فرهنگ
وی در ادامه گفت: “دومین مشکل انحصاری بودن فضای کاری در حوزه بین المللی است. دولت خیلی اجازه فعالیت در این حوزه را نمی دهد. موضوعاتی هم که به مسائل امنیتی مربوط می شود، فضا خیلی برای فعالیت آزاد نیست. شاید بتوان مشکل را عدم شناخت قدرت افکار عمومی دانست. اگر دولتمردان بدانند که دیپلماسی عمومی باید توسط NGO ها رغم بخورد نه توسط نهادهای دولتی مسلما دیگر به خیلی از حوزه‌های فعالیت فرهنگی به چشم حوزه‌های امنیتی نگاه نمی شود.”

عدم فعالیت میدانی NGOها در حوزه بین‌المللی
مدیر سایت تریبون مستضعفین در پایان خاطر نشان کرد: “یکی دیگر از این کم کاری‌ها این است که در حوزه بین‌المللی فعالیت میدانی انجام نمی‌شود. اعضای NGO نمی‌توانند برای ارتباط بیشتر با فعالان دیگر کشورها در همه جلسات و سمینارها و فعالیت‌های آنها حضور فیزیکی داشته باشند. اگر هم کسی از این فعالین به ایران دعوت می شود ارتباط بیشتر یک طرفه است و این امکان که بتوانند اعضای فعال داخلی هم به آن کشور سفر کنند خیلی محقق نمی شود.”

منبع: جنبش جهانی مستضعفین


وزیر اطلاعات در بیداری اسلامی نقش‌آفرین باشد

پنج‌شنبه 27 ژوئن 2013

یک فعال سیاسی گفت: وزیر اطلاعات باید در موضوع بیداری اسلامی نقش آفرین باشد و از سوی دیگر نگاه امنیتی در وزارت اطلاعات نباید محدود به عرصه فرهنگی شود.

محمد صالح مفتاح، سردبیر سایت تریبون در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی«خبرگزاری دانشجو»، با بیان پرهیز وزیر خوب از افراط و تفریط گفت: در دولت آینده دو مشکل اساسی وجود دارد اول اقتصاد و دوم سیاست خارجه و رئیس جمهور آینده باید کسانی را برسرکار بیاورد که بیشترین دغدغه در زمینه مطالبات مردم در عرصه اقتصادی را داشته باشد همچنین ثبات، بهبود فضای کسب و کار شایسته از موضوعاتی است که باید به شکل جدی مورد توجه باشد.

وی در ادامه افزود: رئیس جمهور باید کسانی را وارد عرصه کند تا از عهده انجام کارهای بزرگ برآیند زیرا کشور باید رو به رشد و پیشرفت باشد و بازگشت به عقب کاری را از پیش نخواهد برد.

سردبیر سایت تریبون با بیان اینکه وزیر باید راهبرد کلان تر از مسائل روز کشور را داشته باشد ابراز داشت: ما درباره ایران با یک کشور با یک تاریخ و مکان خاص مواجه نیستیم بلکه خود را امتداد فضای تاریخی و میراث دار خط انبیا می دانیم و در این رابطه افقی بالاتر از این را برای کشور در نظر داریم پس وزیر باید در مسیر فضای راهبردی کلان حرکت کند و کشور را به سمت افق بلند پیش ببرد.

وی با بیان اینکه ما به دنبال حکومت کپی‌کاری از کشورهایی مانند مالزی، ترکیه و غیره نبوده‌ایم و مبانی خاص خود را داریم گفت: بزرگان ما مانند شهید بهشتی، شهید مطهری حرف های جدیدی را زده اند و در این رابطه ما می خواهیم ارائه الگوی حکومت در جهان باشیم پس باید ابعاد حکومت ما جهانی باشد چه در سطح داخلی و چه در سطح بین‌الملل.

مفتاح ادامه داد: در حوزه علوم انسانی باید کرسی های آزاداندیشی شکل گیرد اینکه به الگوهای غربی تکیه کنیم ما را به هدف نهایی نمی رساند.

سردبیر سایت تریبون با بیان اینکه وزرای آینده باید در سطح کسانی باشند که آرمان تمدن اسلامی را دنبال می کنند و فارغ از دعواهای حزبی و افراط و تفریط عمل نمایند خاطر نشان کرد:‌ نه اینکه وقتی سخن از اعتدال به میان می آید افراد تکنوکرات و بدون آرمان برای اداره کشور وارد عرصه شوند.

وی درباره انتخاب وزیر در وزارتخانه اطلاعات گفت: باید گفت که مسئله ما در حوزه امنیت محدود به مرزها نیست و نیازمند این هستیم که علاوه بر ماموریت های داخل کشور تصمیم سازی های خوبی در حوزه داخلی و امنیت بین المللی کشور نیز داشته باشد همچنین وزیر اطلاعات باید در موضوع بیداری اسلامی نقش آفرین باشد و از سوی دیگر نگاه امنیتی در وزارت اطلاعات نباید محدود به عرصه فرهنگی شود و نباید وزارت اطلاعات در دولت آینده با سایر وزارتخانه ها در تعارض باشد؛ باید بدانیم که اقتدار و امنیت و موضوع آزادی از مسائل بسیار حائز اهمیت است.

مفتاح درباره وزارت کشور ابراز داشت: انتخاب وزیر در وزارتخانه کشور یکی دیگر از حوزه های بسیار مهم است زیرا این وزارتخانه به دلیل سیاسی بودن بیشترین تغییرات را در زمینه استاندار و شهردار دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو