بایگانی ماهانه ‌

ساماندهی و سازماندهی دو رویداد مهم عرصه‌ی سایبر در سال ۸۵ بود

یکشنبه 12 آگوست 2007

محمد صالح مفتاح، در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس نگاهی به وبلاگ‌های خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار داشت: «مهم‌ترین اتفاق در حوزه‌ی سایبر، آئین‌نامه‌ی ساماندهی سایت‌ها و وبلاگ‌های اینترنتی بوده است. هرچند به نظر می‌رسد این امر خلاف اصول قانون اساسی بوده و دولت حق وضع چنین آئین‌نامه‌ای را نداشته است، اما آثار تصویب آن بر جامعه‌ی سایبری کاملاً مشهود بوده و در آینده روشن‌تر نیز خواهد شد.»

وی افزود: «از سوی دیگر رخداد دیگری که در این فضا رخ داده است، تشکیل هرچه بیشتر مجامع و تشکل‌های حقیقی از وبلاگ‌نویسان بوده که خارج از فضای مجازی نیز آن‌ها را به تحرک و عکس‌العمل کشانده است.»

مفتاح گفت: «وبلاگ‌نویسی رئیس جمهور نیز بسیار مهم بوده است و نمی‌توان از آن چشم‌پوشید. این‌که بالاترین مقام اجرایی کشور به نگارش یادداشت‌هایش در اینترنت روی آورده، اهمیت و توجه همگانی را به وبلاگ‌نویسی نشان می‌دهد.»

وی افزود: «هرچند دکتر احمدی‌نژاد به وبلاگ به عنوان یک رسانه‌ی شخصی نگاه نکرده، اما در هرحال فضای وبلاگ‌نویسی به حدی قوی بوده است که او را به این کار واداشته است. در حالی که در سال‌های گذشته نوعی نگاه منفی به وبلاگ‌نویسی وجود داشته که در حال تعدیل است.»

این وبلاگ‌نویس گفت: «سال ۸۵ از نظر سیاسی سال آرامی بود. هرچند که دو انتخابات با یکدیگر تلاقی داشت و قاعدتاً می‌بایست که شور سیاسی بیش‌تر شود که چنین نشد. این در حالی است که فرهنگ مهم‌ترین دغدغه‌ی اهالی وبلاگستان در این سال بوده است.»

به گفته وی، امسال نیز همچون سال‌های پیش، رشد وبلاگ‌ها ادامه داشته است. رشد کیفی وبلاگ‌ها نیز بیش از سال‌های گذشته بوده است. بسیاری از کسانی که در فضای حقیقی فعال و شناخته‌شده بوده‌اند، به فعالیت در فضای مجازی نیز پرداخته‌اند و وبلاگ را به عنوان یک رسانه‌ی مؤثر پذیرفته‌اند.

وی افزود: «بسیاری از وبلاگ ها در سال گذشته منظم‌تر و سبک و سیاق‌شان روشن‌تر و قلم‌شان نیز بهتر از گذشته شده است که به طور قطع این یک گام مهم در رشد کیفی وبلاگ‌نویسی بوده و خواهد بود.»

این بلاگر در خصوص جشنواره ها و نشست های برگزار شده در حوزه‌ی وبلاگ‌ها گفت: «متأسفانه رشد کمی این گونه جشنواره‌ها، نتوانست به رشد کیفی آن‌ها بیانجامد. مثلاً چهار جشنواره در سال گذشته به نام پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) برگزار شد. اما این جشنواره‌ها به دلایل متعدد نتوانسته‌اند بر فضای کلی وبلاگ‌ها مؤثر واقع شوند و صرفاً به ایجاد وبلاگ‌هایی موقت در این‌باره منجر شده که منابع اینترنتی یا غیر آن را در یک وبلاگ جمع کرده‌اند و این وبلاگ‌ها بعد از پایان جشنواره عموماً تعطیل می‌شوند.»

به عقیده وی برخورد این گونه جشنواره‌ها از بالا و با نگاهی رسمی انجام می‌شود. نشست‌ها و جمع‌های وبلاگ‌نویسان نیز از آن رو که محدود به افرادی خاص می‌شود نمی‌تواند چندان مؤثر باشند؛ هرچند در کوتاه‌مدت می‌تواند به تبادل نظر و ایده و نیز ایجاد دغدغه برای نوشتن منظم‌تر و نیز مداوم‌تر منجر شود.

مفتاح اظهار داشت: «در سالی که گذشت رقابت میان سرویس‌دهندگان وبلاگ‌ ها رشد بسیاری داشت و فعالیت گروه‌های حامی آن‌ها و نیز برگزاری جلسات و جشن‌ها و مراسمات با محوریت آنان رشد یافته است. به حدی این رقابت شدت یافته است که برای حمایت از سایر حرکت‌ها و جریانات و مراسم‌های وبلاگی با یکدیگر رقابت داشته‌اند. اما یکی از نکاتی که میان آن‌ها مشهود بوده است، تجاری شدن فضای رقابت میان آن‌هاست که نمی‌توان آن را بی‌تأثیر در تحولات آینده‌ی وبلاگ‌نویسی دانست.»

منبع: خبرگزاری ایسنا