حزباللهی این است؛ یا بازخوانی حزب الله
گاهی در برخورد با رسانه ها دیده می شود که جریان و عنوان حزب الله بر گروهی یا گروه هایی اطلاق می شود که همراهی با این جریان ندارند و بر شاخصه های این جریان منطبق نیستند. برخی ویژگیهایی که برای یک حزب الله باید باشد تا او را در این جبهه تعریف کنیم را احصا کرده ام؛
معنویت هم روح است و هم جسم
معنویت در طول است و در عرض است و در ساختارها پیچیده است. معنویت نه جدای از فعالیتها و زندگی یک حزباللهی است و نه با ادعای اینکه معنویت در طول همه چیز جریان دارد، از فعالیتهای صرفاً مذهبی ابا دارد. سنت زیارت عاشوراخوانی (جمعی یا فردی)، شبزندهداری تا صبح (فردی) و از این قبیل سنتها هنوز در نشان از روح معنویت در همه ابعاد زندگی حزباللهی دارد.
شاید از همین رو بود که الگوی هیئت دانشجویی ایجاد شد؛ آن هم از سوی کسانی که در فعالیتهای فرهنگی و سیاسی جزو جریان حزباللهی در دانشگاهها محسوب میشدند. در سطح عام هم از اواسط دهه هفتاد شاهد شکلگیری چنین ساختارهایی در میان جبهه حزبالله بودهایم. هیئات رزمندگان اسلام از این نمونه هستند.
اگر به انقلاب اسلامی هم برگردیم، الگوی حسینیه ارشاد شاید یکی از شیوههای نمیه مدرن چنین رویکردی بود که در دوران طاغوت زده شاهنشاهی قابل اجرا بود. ترکیبی از سنت دینی و تجدد آن روز بود.
آماده به رزم
از سنتهای حزب اللهی کوهنوردی بوده است. شاید یک بعد آن به سرگرمی و تفریح بستگی داشته باشد، اما ابعاد دیگر چون سلامت تن و بالابردن آمادگی جسمانی، آموزش و وجه تربیتی آن مورد توجه بوده است.
یادمان نمیرود که امام خمینی بر ارتش بیست میلیونی تاکید کرده بود و گفته بود همه جوانان کشور در چنین سازوکاری باید آمادگی مقابله با توطئهها را داشته باشند.
تحلیل میکند ولو اینکه غلط
داشتن بصیرت، دیدگاه و تحلیل از جمله چیزهایی است که باید از شاخصهای یک حزباللهی دانست. شاید زمانی نه چندان دور بسیاری از گروههای مدعی در جریان جزباللهی به تعطیل عقل و تحلیل حکم می کردند و از سوی دیگر کسانی بر اساس تحلیل خود عمل میکردند و آن را بهترین می شمردند. اما رهبری آن را رد کرد و از دانشجویان خواست که خودشان تحلیل کنند، هرچند غلط.
یک حزب اللهی می داند که همه خیرات و خوبیها در یکی سطح نیستند و اهم را باید در مقام تزاحم بر مهم اولویت داد. چنانچه شرع چنین مصلحتی را لازم میشمارد.
هدف وسیله را توجیه نمیکند
حزباللهی اصولگرا ست؛ یعنی به اصولش را به هیچ چیز نمی فروشد و اینگونه نیست که به دلیل هدف مقدسی که دارد هر بازار و وسیله ای را برای آن به کار گیرد. چرا که حزب اللهی اعتقاد دارد که هدف وسیله را توجیه نمی کند.
گاهی رخ می دهد که برخی سعی می کنند با استدلال اینکه فلان فرد یا جریان بر سبیل هدایت و حقانیت حرکت نمی کند و باید او را مورد هجمه قرار دهیم و در این راه از توهین و تهمت ابا ندارند. اما حزب اللهی واقعی چنین نمیکند.
تکلیفگرایی آری؛ انزواطلبی نه
قدرتطلب نیست، و تکلیف گرایی می کند؛ در عین اینکه تنزه طلبی را هم آفت می داند. البته تکلیفگرایی هم این نیست که عقل تعطیل شود و به نتیجه کار بی توجه باشیم. اینها باید با هم باشند
عدالتخواهی و آزادگی را مطلوب می داند؛ توجه به اقشار محروم را از دو بعد بررسی می کند: یکی دیدن و ارتباط مستمر با اقشار محروم و مستضعف؛ و دوم تلاش برای اصلاح روندها و رویه هایی که منجر به فقر و محرومیت و استضعاف می شود.
فرهنگ مقدم است بر سیاست
در حوزه فرهنگی دغدغه های جدی دارد؛ چرا که فرهنگ سیاست و جامعه را می سازد. می داند که انقلاب اسلامی بیش از آنکه سیاسی باشد و ماهیتش به تغییر یک حکومت تعریف شود، یک انقلاب ذاتاً فرهنگی است و هر گونه فرهنگ استعماری و استکباری را نفی می کند.
جهانی میاندیشد؛ منطقهای عمل میکند
حزب الله یک جریان داخل کشور نیست که فقط محدود هب مسائل یک حکومت بحث شود. یک فکر و ایدئولوژی است و مرز و جغرافیا نمیشناسد. فرقی نمیکند در اخوان المسلمین مصر باشی و علیه نامبارک بایستی یا در تونس باشی و در النهضه و خود ار پیرو خمینی بدانی. فرق نمی کند در فلسطین بجنگی یا لبنان. همین که علیه ظلم می جنگی و اسلام را سرلوحه قرار دادهای تو حزب اللهی هستی.
نه تنها این جبهه گسترده است، افراد این جبهه هم خود را در کنار هم میبینند. یعنی تفاوتی نمیکند که به جهاد علمی ایستادهای یا سلاح در دست داری یا عدالتخواهی میکنی. اینکه در جبهه حزب الله هستی، یعنی نقش مشخصی داری و بدون نیم نگاه به دیگران نمیتوانی خود را در این جبهه تعریف کنی. حزباللهی هرچند که در عمل منطقهای عمل می کند اما میداند که نقش او در جبههای از آمریکای لاتین تا آفریقا و خاورمیانه و تا شرق آسیا قرار گرفته است.
———
این مطلب را برای همشهری ماه نوشتهام. شماره هفتاد و یکم. فروردین نود
سلام
اعتراض خود را به مسدود شدن وبلاگ ارزشی آنتی ست از طرف آقای شیرازی مدیر بلاگفا در نامه سرگشاده به ایشون اعلام کنید
nobatshoma.blogfa.com
با سلام
به روزم ( کتمان کنندگان)
صفای قدمتان و فدای نظرتان
حضور شما را گرامی میدارم
ارادتمند رئیسی
این خرمن جان آدمی سوختنیست
در عمر تو بس حکمت آموختنیست
خامش منشین و شعله در خویش افکن
کاین طفه چراغیست که افروختنیست
باسلام
با .. مزار شهیدان خرمشهر یا سالن غذاخوری راهیان نور ؟ … بروزم
راستی قبر مادری که با فرزند دو ساله اش شهید شد و با همان فرزند دفن شد کجاست ؟ مزار ۱۷۷ شهید گمنام ابادان …. بزرگترین مزار شهدای گمنام نه فقط رزمندگان بلکه زنان و کودکان هم ….
با سلام و عرض خسته نباشد به هم سنگر گرامی
خدا قوت
بروزم به عنوان “جلوه خدا…”
خوشحال می شم سربزنید و نظرتون رو بیان کنید
پیروز و موفق
یا علی[گل]
“یا رئوف”
مدیرمحترم وبلاگ “آذرباد”
با سلام و ادب
ضمن تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و قدردانی از تلاش متعهدانه شما به اطلاع میرساند این پست از وبلاگ جنابعالی با عنوان “حزب اللهی این است”، در بخش “در حاشیه” سایت گرداب قرارگرفت.
در صورت تمایل پیام مدیر سایت گرداب برای فعالان فضای مجازی را مطالعه فرمایید:
http://www.gerdab.ir/fa/news/5080
با سپاس فراوان
مدیریت سایت “گرداب”
سلام. مطلب جالبی بود برادر. پرینت گرفتم یه بار با دقت کامل بخونم.
اما یه چیز جالب که اینجا دیدم این بود که این برادرانی که اینجا نظر گذاشتند صرفا گفته اند به روزیم بیا.
ندیدم کسی نظری رو این مقاله داشته باشه. انشاالله بعد از با دقت خوندنش نظریاتم رو که غالبا در تایید مقاله هست رو برات همینجا می نویسم.
دعامون کن که سخت دلتنگ دیداریم
یا حق
سلام
لبیک با خامنه ای
اعلام حضور و دعوت گروه عهد مبنی بر حضور در ورزشگاه آزادی(بازی پرسپولیس_الاتحاد عربستان) با احتزاز پرچم کشورهای بحرین، یمن، لیبی و… در همراهی با قیام مردمی منطقه.
http://www.adlodad.blogfa.com
در صورت صلاحدید لطفا در وبلاگ خود از این اقدام حمایت و اعلام حضور نمایید.
یا حق
سلام
لبیک با خامنه ای
اعلام حضور و دعوت گروه عهد مبنی بر حضور در ورزشگاه آزادی(بازی پرسپولیس_الاتحاد عربستان) با احتزاز پرچم کشورهای بحرین، یمن، لیبی و… در همراهی با قیام مردمی منطقه.
http://adlodad.blogfa.com/post-44.aspx
در صورت صلاحدید لطفا در وبلاگ خود از این اقدام حمایت و اعلام حضور نمایید.
یا حق
سلام دوست عزیز وبلاگ خیلی خوبی داری به وبلاگ ماهم یه سری بزن
به امید ظهور نور………
سلام
هوای خانه چه دلگیر می شود گاهی …
حتما ملاحظه کنید.
با سلام ،از وبلاگ متمایزی برخورداری و لی در ایجاد تنوع پیش قدم باش ،با مطلبی با عنوان “بیداری سعید عسگرها برای کسانی چون مشایی”به روز هستم مطلب خوبی است ،لطفا اگر با نظر من موافق یا مخالفید پیام بگذارید
navabiyan.blogfa.com_ سربازان خودسر امام زمان
بنام خدا
البته مثل همه محتاج به «نصیحت» هستم اما نمیتوانم نصحیت تناقض آمیزی را که با نسبتهای «غیرمنصفانه»، «بیاخلاقی»، «قانون شکنی»، «بداخلاقی»، «بغض»، «نفرت» و «لجن مالی» و… آغاز میشود و جهت گیری سیاسیاش هم مشخص است باور کنم.
بعد از فیلتر ناجوانمردانه و بدون دلیل دو وبلاگ قبلیم یعنی ادواردو و پاتریوت به دست عوامل شناخته شده!!. شیعیان بحرین نیز در آتش بی بصیرتی ما می سوزند و منویات چندین ساله رهبری در کوچه پس کوچه های سیاست بازان منحرف و قدرت طلب بر زمین مانده است. اینک با احساس تکلیف از حملات ناجوانمردانه به رهبر عزیز و رییس جمهور خدمتگزار به صحنه آمده ام. امید است تعامل خوبی با دوستان برقرار کنم. با مطلب جدید در مورد(تقابل واقعی هاشمی رفسنجانی با اجنه در نماز مغرب) در خدمت هستیم. منتظر بازدید و نظردهی شما.در انتشار این مطلب حتما کوشا باشید و مطلب را از دست ندهید و در اختیار دیگر دوستان نیز قرار دهید. در صورت صلاحدید لینک نمایید. یا علی
آقای مفتاح بسیجی بودن به این موارد نیست. بسیجی باید قدرت تشخیص داشته باشد و بازی نخورد. بسیجیهای امروزی ما از سطحی بودن و ضعف شدید مطالعاتی و تئوریک رنج می برند و تنها به سخن گفتنهای بی مورد تکیه می کنند. این جماعتی که ما می بینیم هیچ نسبتی با ایران و ولایت ندارند و از مردم و جامعه عقبند. مشتی انسان بسته و تنگ نظری که تنها خود و دوستانشان را می بینند و تحلیل می کنند. واقعا مایه تاسف است. در دانشگاه نیز اغلب جماعتی منزوی هستند
سلام آقا مصطفی!
شیعیان بحرین در آتش بیبصیرتی ما میسوزند و در آتش بیتوجهی دستگاه سیاست خارجی که اصولاً به فکر هیچ کدام از انقلابهای منطقه نیست. چرا که اصلاً این خیزش مردم را ساخته و پرداخته دست بیگانگانی میداند که میخواهند علیه حاکمان عرب کودتا کنند. مشکل از بیبصیرتی آنهایی است که از ملک عبدالله اردنی دعوت میکنند تا در اوج انقلابهای اسلامی در منطقه خاورمیانه اثبات کنند که در ایران ِ اسلامی کسانی هستند که علیه آنها دست به اقدام بزنند.
مشکل از بیبصیرتی ماست. مایی که ده روز خانهنشینی احمدینژاد و تاخیر و تقابل وی در قبال حکم ولایت به سیاستبازی و مالهکشی به کثیفترین شیوه ممکن توجیه میکنیم. مشکل مائیم که احمدینژاد را با ورع یاری نکردیم و او را به خاطر گناه بزرگی که در اولین روزهای بعد از انتخابات در به تعویق انداختن حکم رهبری درباره مشایی به نقد نگرفتیم و حالا باید شاهد گردنکشی مشتی آدمهای (…) در مقابل رهبری باشیم.
مشکل از ماست آقا مصطفی. مشکل از ماست که ولایتمداری و ولایتپذیری را به سخن تقلیل داده ایم و هر نامردی که بگوید من پیرو ولیفقیه هستم او را باور میکنیم. مشکل از ماست که امروز علی در خانه گرفتار خوارج است و باید به مالک که حالا در این کشورهای اسلامی-عربی به خیمه معاویه زمان رسیده است، بگوید برگرد! میدانی مشکل از درون جامعه اسلامی است. جامعهای که ولی را تنها میگذارد. این جامعه منتظر نیست. امام زمان برای این جامعه و این آدمها نمیآید…